Menu
Digitalt redskab i ingeniørens intelligente værktøjskasse

Digitalt redskab i ingeniørens intelligente værktøjskasse

For 30 år siden var ingeniørens vigtigste redskaber papir, blyant og regnemaskine. Siden er udviklingen gået over stok og sten frem imod nutidens digitale værktøjer, som giver langt hurtigere arbejdsprocesser, højere sikkerhed og præcision. Et eksempel på et sådant intelligent system, som Atkins’ benytter i stor stil, er MSCATS.

 

MSCATS er udviklet til at automatisere ingeniørernes design og beregninger, som er nødvendige i forbindelse med elektrificering af jernbaner. Det har integreret de nødvendige data eksempelvis gældende standarder og regulativer, og det kan levere modeller i 3D. Denne integration af forudsætningen for automatiseringen og minimerer risici for fejl til et absolut minimum.

Oprindeligt er MSCATS udviklet til at dimensionere og modellere køreledningsanlæg til jernbaner, så togdriften kan fremføres elektrisk. Men det kan lige så vel benyttes i andre typer infrastrukturprojekter som projektering af veje, jernbanespor m.m. Systemet er fuldt integreret i MicroStation og ProjectWise.

MSCATS er et regelbaseret værktøj, forklarer Russell Hankey, der er specialist i Digital Engineering hos Atkins:

– Mange projekter i den størrelsesorden, vi arbejder med, er underlagt en masse regulativer i forhold til myndighederne. Et infrastrukturprojekt kan for eksempel aldrig planlægges uden at tage højde for de omkringliggende omgivelser. Broer, jernbaneskinner og køreledninger vil altid påvirke og blive påvirket af omgivelserne, og anlægsprojekter i den størrelse er underlagt en række lovkrav. MSCATS er en forholdsvis simpel måde at overskue påvirkningerne på, da det holder projektdata op imod regulativerne for at undgå fejl så tidligt som muligt i projekteringen. På den måde fremmer vi, at projektet bliver en succes, siger han.

Tal og tegninger i samme tool

Med MSCATS får projektledere og ingeniører et samlet overblik over projektets vanskelige beregninger og anskueliggjort, om projektet reelt er bygbart. Hvis der sker ændringer, og skal man fx flytte sporet nogle metre, tager det ikke flere dage af omprojektere, som det ville have gjort for 30 år siden. Nu kan ændringerne typisk udføres på bare 30 minutter.

– Det er vigtigt at pointere, at MSCATS er langt mere end et visuelt 3D-værktøj. MSCATS generer også 3D-modeller i en detaljegrad, der er helt utrolig. Modellerne bliver konstrueret ud fra data og tekniske udregninger, der gør det muligt at afgøre, om et design er bygbart. MSCATS’ modeller giver altså overblik over det færdige byggeprojekt i enhver detalje, og vi kan interagere med modellerne ved at klikke på elementer, vi gerne vil opdatere eller ændre på, uddyber Russell Hankey.

Et stærkere partnerskab

En udfordring i ledelsen af store projekter, som MSCATS tager højde for, er overdragelse af data mellem projektets involverede parter. MSCATS fungerer som en samlet, visuel databank, som alle de relevante parter kan tilgå. På den måde kan man undgå de fatale fortolkninger og mærkbare misforståelser, som kan opstå, når der sendes e-mails og pdf’er rundt mellem hinanden.

– MSCATS er en stor fordel for os, fordi værktøjet gemmer på så store mængder intelligente data, at vi ellers skulle sætte dobbelt så mange folk på et anlægsprojekt. Men faktisk er værktøjet en endnu større gevinst for projektlederne hos de kunder, vi arbejder sammen med – for de har ikke nødvendigvis samme tekniske blik for projektets samlede hele som ingeniørerne. I MSCATS kan projektlederne meget tidligt i processen se, hvordan det færdige byggeresultat kommer til at se ud, og de visuelle modeller bliver genereret på projektlederens vegne. Derfor behøver projektlederen ikke at have erfaring med 3D-modelling, siger Russell Hankey.

Et af de mange projekter, hvor Atkins anvender MSCATS til projektering af køreledningsanlægget, er på Ringsted FHH – et projekt, hvor Ringsted Station forberedes for højere hastighed i forbindelse med anlægningen af den nye bane mellem København og Ringsted. Nedenfor kan du se en MSCATS genereret 3D-model af banen forbi Ringsted Station. Læg mærke til de mange detaljer omkring banen.


Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at forbedre siden og din brugeroplevelse. EU's regler om brug af cookies forpligter os til at bede om dit samtykke til at gemme dine informationer om dit besøg på siden. Vil du acceptere dette? Ok