Menu
Atkins GIS og IT

Styr på trafik og byplanlægningen med datafeeds

Atkins er for Vejdirektoratet og enkelte af landets kommuner involveret i en del digitaliseringsprojekter, der handler om at få bedre styr på trængslen på vejene og at forbedre kommunernes byplanlægning gennem både historiske trafikdata og store mængder data i realtid.

 
Et projekt, Atkins er i gang med netop nu, er et forsøg med SMS-notifikationer til trafikanter i den nye bydel omkring Carlsbergvej i Hillerød.

Projektet går i al sin enkelhed ud på at få trafikanter i området til at træffe bedre trafikale beslutninger ved at give dem mulighed for at modtage notifikationer via SMS, hvis der er vejarbejde eller andre forstyrrende elementer for trafikken i området.

”Det er et tilbud som bilisterne i området kan tilmelde sig, hvis de ønsker det. Det handler om at gøre de realtidsdata man har brugbare og anvendelige for trafikanterne,” fortæller Lasse Emil Lind Andersen, der er i praktik som datamatiker hos Atkins.

I praksis bygger notifikationerne på realtidsdata fra TomTom navigationssystemet og data fra kommunen, der kombineres i en algoritme, der så anvendes for at få trafikken til at glide lettere.

Forudsige trafikken

Men hvor projektet i Hillerød handler om realtidsdata, er Atkins i Egedal Kommune i gang med at teste en prototype, der skal afhjælpe trafikale problemer, inden de reelt opstår i et nyt byudviklingsområde. Projektet udføres i samarbejde med Gate 21.

Prototypen inddrager demografiske data for byudviklingsområdet kombineret med historiske trafikdata, og på den måde er det muligt for kommunen at forudse trafikudviklingen over de næste 10 år. Dermed kan kommunerne planlægge bedre og forudse eventuelle problemer med fremkommeligheden.

”Det er stor efterspørgsel efter denne type løsninger, hvor man anvender store mængder af data til at forudsige noget bestemt. Vores algoritme kan forudsige, hvad der sker i fremtiden ved at se på samtlige historiske erfaringer,” siger Dan Sander Petersen, projektleder hos Atkins.

Begge projekter er gennemført på tre måneder, og dermed kan det gå hurtigt, når man først har fundet de brugbare data. Atkins fandt, at dataene fra TomTom var de mest brugbare. Og når selve datamotoren nu er bygget, vil det være let at implementere et sådant projekt i andre kommuner.

Løbende udvikling

Desuden kan datamodellerne jo løbende udvikles og inkludere flere datastrømme. Et eksempel på det er Atkins’ projekt for Vejdirektoratet. For fire år siden udviklede rådgiverne trafikkortet, der ligger på forsiden af Vejdirektoratets hjemmeside. Siden er kortet blevet mere og mere detaljeret og indeholder nu også oplysninger for cyklister og lastbiler kombineret med webkameraer.

En ny feature på trafikkortet er, at lastbiler kan indtaste højden på deres læs og direkte se, hvilken rute de skal køre, når de har et ekstra højt læs.

Hvis du vil høre mere, er du velkommen til at kontakte afdelingschef for GIS & IT i Atkins Johan Hartnack: johan.hartnack@atkinsglobal.com

Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at forbedre siden og din brugeroplevelse. EU's regler om brug af cookies forpligter os til at bede om dit samtykke til at gemme dine informationer om dit besøg på siden. Vil du acceptere dette? Ok