Menu

Assessor på projekter med førerløse busser

I maj 2018 blev den første førerløse bus i Danmark taget i brug indendørs på Sjællands Universitetshospital, Køge. Senere skal førerløse busser transportere passagerer mellem hospitalet og Ølby Station.

 

Den indendørs førerløse bus på hospitalet er den første reelle test af en førerløs bus i Danmark. SNC-Lavalin / Atkins har vundet opgaven som assessor for Metroselskabet og Movias projekter med førerløse busser, heriblandt disse banebrydende tiltag.

Bag projektet står et strategiske samarbejde mellem Metroselskabet I/S, Movia, Region Hovedstaden og Region Sjælland. Det strategiske samarbejde har til mål at påvirke, forme og rådgive om udviklingen af førerløs køretøjsteknologi til kollektiv brug i Danmark.

Som assessor skal Atkins foretage en uvildig og uafhængig færdselssikkerhedsmæssig vurdering af projekterne. Efter planen omfatter aftalen fem delprojekter/strækninger over de næste par år.

Læs mere om Intelligent Mobility hos Atkins

Fakta om projektet

Kunde
Movia

Projektperiode
2018 – 2020

Ydelser
Assessor

Land
Danmark

Profile

Anders Hald Simonsen
Gruppeleder, Risk Management
anders.simonsen@atkinsglobal.com

Ny bane KBH – Ringsted
København - Ringsted banen

Den nye dobbeltsporede jernbane strækker sig 60 km i landskabet mellem København og Ringsted. Undervejs møder banen den nyetablerede Køge Nord Station, hvor det er muligt at skifte mellem den

>Læs mere
Femern Bælt-forbindelsen
Femern_20160922_01

Efter planen vil den faste forbindelse under Femern Bælt bestå af en firesporet motorvej og en dobbeltsporet elektrificeret jernbane gennem en 19 km lang sænketunnel.   I Atkins leverer vi

>Læs mere
Nye el-lokomotiver og vogne
El-lokomotiv ved Hovedbanen

Oktober 2020 tog det nye Vectron el-lokomotiv sin første tur mellem København og Slagelse. Over de kommende par år vil antallet af de nye lokomotiver vokse til over 40 styk.

>Læs mere
Nye signalsystemer på banen
01_Jernbane_20160816

I disse år arbejder Banedanmark for at udskifte samtlige signalanlæg på de danske fjernbanestrækninger og den københavnske S-bane. De forældede anlæg erstattes af det moderne fælleseuropæiske signalanlæg ERTMS (European Rail

>Læs mere
Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at forbedre siden og din brugeroplevelse. EU's regler om brug af cookies forpligter os til at bede om dit samtykke til at gemme dine informationer om dit besøg på siden. Vil du acceptere dette? Ok