Menu

Bergen Bybane, etape 2

Bergen Bybane er Nordeuropas første nybyggede letbane i 50 år. Den er etableret af Bybanen AS (Hordaland Fylkes-kommune) og er delvist finansieret af biltrafikken, idet der er etableret en trængselsring med betalingsanlæg omkring den indre by. Atkins har projekteret den banetekniske del af etape 2, som blev indviet i juni måned 2013.

 

Anden etape leder bybanen videre forbi 5 stationer til Rådal. På denne etape har Atkins leveret projektering af spor, kørestrøm og banestrømsforsyning samt RAMS-arbejde for den samlede projektering.

Strækningen på ca. 3,6 km starter ved stationen i Nesttun og forløber op gennem gågaden i Nesttun og direkte over i en tunnel, hvor banen får et fald på 60 promille for at kunne komme under en vejtunnel, der krydser bybanen. Bybanen fortsætter gennem endnu en tunnel og ender henover en stor bro ved indkøbscentret Lagunen i Rådal.

Forskellige sporkonstruktioner

For at kunne tilfredsstille ønsker om forskellige belægningselementer på strækningen har det været nødvendigt med mange forskellige sporkonstruktioner. Der er etableret både almindeligt ballasteret spor, hvor dette var muligt, men også flere forskellige former for fast spor både af hensyn til design og sikkerhed i relation til de øvrige trafikkanter.

Projektering af kørestrøm

Køreledningsanlægget er projekteret som et traditionelt anlæg med sideplacerede master med udliggere for begge spor. I den ene tunnelstrækning på ca. 425 m er anlægget projekteret med fast strømskinne pga. de meget store forskelle i stigning og fald i tunnelen.

Projektering af banestrøm

Projekteringen omfattede funktionsudbud af 2 omformerstationer på hver 2 x 1250 kW traktionseffekt, som 12-inkl. hjælpekraft 400 – 630 kVA. Udover projektering af primære transformatorer og ensrettere, omfattede projekteringen også lavspændingsanlæg, belysning, brandalarmeringsanlæg og ventilation.

Sikkerhed på bybanen, RAMS

Atkins har i forbindelse med projekteringen gennemført en RAMS-proces i henhold til EN 50126, hvilket betød, at der blev etableret en sikkerhedsorganisation og sikkerhedsstyring samt udarbejdet en sikkerhedsplan for projektet.

3D-projektering

Projekteringen af etape 2 er udført i 3D som en integreret del af projekteringen for gennemførelse af automatisk og visuel kollisionstjek mellem alle fagdicipliner, herunder konstruktioner, fundamenter, ledninger og brønde m.m.

Fakta om projektet

Kunde
Bybanen AS

Projektperiode
2009 – 2013

Ydelser
Projektering af spor, kørestrømsanlæg og kørestrøm samt styring af RAMS-proces i henhold til EN 50126.

Partnere
Multiconsult

Land
Norge

Profile

Per Lindholm Larsen
Direktør, Transportation Systems
per.lindholm.larsen@atkinsglobal.com

Ny bane KBH – Ringsted
København - Ringsted banen

Den nye dobbeltsporede jernbane strækker sig 60 km i landskabet mellem København og Ringsted. Undervejs møder banen den nyetablerede Køge Nord Station, hvor det er muligt at skifte mellem den

>Læs mere
Nye el-lokomotiver og vogne
El-lokomotiv ved Hovedbanen

Oktober 2020 tog det nye Vectron el-lokomotiv sin første tur mellem København og Slagelse. Over de kommende par år vil antallet af de nye lokomotiver vokse til over 40 styk.

>Læs mere
ERTMS på det danske banenet
01_Jernbane_20160816

I disse år arbejder Banedanmark for at udskifte samtlige signalanlæg på de danske fjernbanestrækninger og den københavnske S-bane. De forældede anlæg erstattes af det moderne fælleseuropæiske signalanlæg ERTMS (European Rail

>Læs mere
Infrastrukturplan for Fyn
Infrastrukturplan for Fyn

Sammen med de 10 fynske kommuner og Fynbus har Atkins været med til at udarbejde en strategisk infrastrukturplan for Fyn, som inkluderer alle transportformer.   Målet var at skabe en

>Læs mere
Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at forbedre siden og din brugeroplevelse. EU's regler om brug af cookies forpligter os til at bede om dit samtykke til at gemme dine informationer om dit besøg på siden. Vil du acceptere dette? Ok