Menu

Femern Bælt, baneteknisk bygherrerådgivning

Femern Bælt A/S anlægger en ny, dobbeltsporet jernbane mellem Danmark og Tyskland via en 18,1 km lang tunnel under Femern Bælt. Med den kommende tunnelforbindelse kan de togrejsende se frem til en rejsetid fra Rødbyhavn til Puttgarden på bare 7 minutter.

 

Den nye jernbane under Femern Bælt vil forkorte rejsetiden med 2 timer mellem København og Hamborg. Den anlægges med en strækningshastighed på 200 km/t for passagertog og 140 km/t for godstog.

Atkins er bygherrerådgiver for Femern A/S i forbindelse med etablering af det overordnede designgrundlag for alle de banetekniske anlæg og strømforsyningen til banen og tunnelen. Vi leverer også tekniske studier og øvrige analyser forud for udbud i totalentreprise.

Vi bistår med teknisk rådgivning for de banetekniske discipliner: spor, kørestrøm, kørestrømsforsyning, signal og teletransmission. Det samlede anlæg for den nye, dobbeltsporede jernbane består af følgende hovedelementer:

  • Ballasteret bane (Lolland): 5,2 km.
  • Tunnel: 18,1 km.
  • Ballasteret bane (Femern): 3,9 km.

Foto: Femern A/S

Fakta om projektet

Ydelser:
Opstilling af rammebetingelser for de banetekniske anlæg, bidrag til udbudsstrategi, opdateret udbudsmateriale til ny forsyningsstation, opdateret programforslag og projektering af mulig teknisk løsning, udbudsmateriale for baneteknik, input til RAMS og anlægsoverslag, tidsplaner og udbudsstrategi, ’Best in class’-løsninger.

Kunde:
Femern Bælt A/S

Projektperiode:
2020 – 2028

Land:
Danmark / Tyskland

Partnere:
GAUFF

Profile

Eli Skop
Direktør, Business Development
eli.skop@atkinsglobal.com

Ny bane KBH – Ringsted
København - Ringsted banen

Den nye dobbeltsporede jernbane strækker sig 60 km i landskabet mellem København og Ringsted. Undervejs møder banen den nyetablerede Køge Nord Station, hvor det er muligt at skifte mellem den

>Læs mere
Indkøb af nye el-lokomotiver
Vectron-Lok in der Slowakei zugelassen / Vectron locomotive receives authorization for Slovakia

Atkins assisterer DSB i købet af en række nye eldrevne lokomotiver, som skal sikre en mere driftssikker og miljørigtig banetrafik. Atkins og partnere står for planlægning, kravspecifikation, udbud, indkøb, test

>Læs mere
ERTMS på det danske banenet
01_Jernbane_20160816

I disse år arbejder Banedanmark for at udskifte samtlige signalanlæg på de danske fjernbanestrækninger og den københavnske S-bane. De forældede anlæg erstattes af det moderne fælleseuropæiske signalanlæg ERTMS (European Rail

>Læs mere
Infrastrukturplan for Fyn
Infrastrukturplan for Fyn

Sammen med de 10 fynske kommuner og Fynbus har Atkins været med til at udarbejde en strategisk infrastrukturplan for Fyn, som inkluderer alle transportformer.   Målet var at skabe en

>Læs mere
Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at forbedre siden og din brugeroplevelse. EU's regler om brug af cookies forpligter os til at bede om dit samtykke til at gemme dine informationer om dit besøg på siden. Vil du acceptere dette? Ok