Menu

Ombygning af Oslo S

Med et samlet budget svarende til 3 storebæltsbroer er udvidelsen af Oslo S Norges hidtil største transportprojekt. For Bane NOR løser Atkins Danmark den jernbanetekniske del af opgaven på stationen og et godt stykke ind i den tilstødende, nye jernbanetunnel, der bliver Nordens længste.

 
På Oslo S udvider Bane NOR med nye spor og tilslutning til Follobanen mod Ski. Mellem Oslo S og Ekebergåsen anlægges 7 jernbanespor i en ny 600 m lang tunnel under Oslos historiske middelalderpark.

Tilslutning af Follobanen til Oslo S er en stor og kompleks opgave, da stationen skal holdes i drift, mens projektet udføres.
Follobanen kommer til at bestå af 22 km nye dobbeltspor fra Ski til Oslo S, herunder 20 km jernbanetunnel, som vil sikre en rejsetid på kun 11 minutter mellem Ski og Oslo.

På Oslo S udvides sammenkoblingssystemet med 30 nye sporskifter og ca. 80 nye signaler og 80 nye sporafsnit. Herudover gennemfører vi risikovurdering og sikkerhedsvurdering i alle projektets faser. Atkins Danmark løser opgaven med et internationalt projektteam, som udover eksperter fra Danmark, består af specialister fra Stockholm, Oslo og Bangalore.

Fakta om projektet

Kunde
Bane NOR

Projektperiode
2015 – 2022

Ydelser
Signalteknisk projektering, risikovurdering, sikkerhedsvurdering

Land
Norge

Ny bane KBH – Ringsted
København - Ringsted banen

Den nye dobbeltsporede jernbane strækker sig 60 km i landskabet mellem København og Ringsted. Undervejs møder banen den nyetablerede Køge Nord Station, hvor det er muligt at skifte mellem den

>Læs mere
Nye el-lokomotiver og vogne
El-lokomotiv ved Hovedbanen

Oktober 2020 tog det nye Vectron el-lokomotiv sin første tur mellem København og Slagelse. Over de kommende par år vil antallet af de nye lokomotiver vokse til over 40 styk.

>Læs mere
Nye signalsystemer på banen
01_Jernbane_20160816

I disse år arbejder Banedanmark for at udskifte samtlige signalanlæg på de danske fjernbanestrækninger og den københavnske S-bane. De forældede anlæg erstattes af det moderne fælleseuropæiske signalanlæg ERTMS (European Rail

>Læs mere
Infrastrukturplan for Fyn
Infrastrukturplan for Fyn

Sammen med de 10 fynske kommuner og Fynbus har Atkins været med til at udarbejde en strategisk infrastrukturplan for Fyn, som inkluderer alle transportformer.   Målet var at skabe en

>Læs mere
Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at forbedre siden og din brugeroplevelse. EU's regler om brug af cookies forpligter os til at bede om dit samtykke til at gemme dine informationer om dit besøg på siden. Vil du acceptere dette? Ok