Menu

Nye el-lokomotiver og vogne

Oktober 2020 tog det nye Vectron el-lokomotiv sin første tur mellem København og Slagelse. Over de kommende par år vil antallet af de nye lokomotiver vokse til over 40 styk. Atkins har assisteret DSB i købet af nye eldrevne lokomotiver og nye passagervogne, som skal sikre en mere driftssikker og miljørigtig banetrafik.

 

Fremtidens Tog er navnet på DSBs omfattende program for anskaffelse af tog, vogne og el-tog. Som en del af Fremtidens Tog har Atkins været rådgiver for DSB i hele processen omkring købet af de nye el-lokomotiver, som skal trække DSBs dobbeltdækkervogne og nye vognsæt. De nye lokomotiver vil sikre en mere bæredygtig drift og på sigt en udfasning af de gamle diesellokomotiver.

Projektet omkring anskaffelse af nye lokomotiver er leveret som et komplet sortiment af ydelser til udvikling af de tekniske og vedligeholdelsesmæssige specifikationer og er udarbejdet i tæt samarbejde med DSB-projektorganisationen. Konkret omfatter Atkins’ rådgiveropgave planlægning, kravspecifikation, udbud, indkøb, test og ibrugtagning. Kravspecifikationen til de nye lokomotiver var opdelt i funktionskrav og vedligeholdskrav.

Valget endte med at blive Vectron, som leveres af Siemens og allerede kører i flere lande i Europa med stor stabilitet og mere end 100 mio. kørt km med passagerer.

Også nye passagervogne på vej

Ud over indkøbet af de nye el-lokomotiver assisterer Atkins også med andre aspekter af Fremtidens Tog. Atkins er rådgiver for DSB i indkøbet af 8 nye vognstammer, som skal trækkes af Vectron lokomotivet og hver får en kapacitet på mindst 440 passagerer. Her omfatter rådgiveropgaven også planlægning, kravspecifikation og gennemførelse af udbud.

Februar 2020 blev det offentliggjort, at det bliver spanske Talgo, der skal levere de nye togvogne, som kommer til landet fra 2023.

Læs mere om Vectron

Fakta om projektet

Kunde
DSB

Projektperiode
2015 –

Ydelser
Markedsanalyse, kravspecification, vedligeholdsstrategi, RAMS, udbud og tildelingskriterier, myndighedsbehandling, projektledelse

Partnere
Vestergård Consulting, TÜV Rheinland

Land
Danmark

Profile

Johan Stranddorf
Direktør, Project Delivery
johan.stranddorf@atkinsglobal.com

Ny bane KBH – Ringsted
København - Ringsted banen

Den nye dobbeltsporede jernbane strækker sig 60 km i landskabet mellem København og Ringsted. Undervejs møder banen den nyetablerede Køge Nord Station, hvor det er muligt at skifte mellem den

>Læs mere
ERTMS på det danske banenet
01_Jernbane_20160816

I disse år arbejder Banedanmark for at udskifte samtlige signalanlæg på de danske fjernbanestrækninger og den københavnske S-bane. De forældede anlæg erstattes af det moderne fælleseuropæiske signalanlæg ERTMS (European Rail

>Læs mere
Infrastrukturplan for Fyn
Infrastrukturplan for Fyn

Sammen med de 10 fynske kommuner og Fynbus har Atkins været med til at udarbejde en strategisk infrastrukturplan for Fyn, som inkluderer alle transportformer.   Målet var at skabe en

>Læs mere
Udvidelse af Skien Station
01_SkienStation_20160819

Atkins står bag detailprojektering af en større udvidelse af Skien Station med etablering af nye opstillingsspor og klargøringsområde. Projektet involverer et bredt udpluk af vores fagområder samt en speciel pæleløsning

>Læs mere
Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at forbedre siden og din brugeroplevelse. EU's regler om brug af cookies forpligter os til at bede om dit samtykke til at gemme dine informationer om dit besøg på siden. Vil du acceptere dette? Ok