Menu

ERTMS på det danske banenet

I disse år arbejder Banedanmark for at udskifte samtlige signalanlæg på de danske fjernbanestrækninger og den københavnske S-bane. De forældede anlæg erstattes af det moderne fælleseuropæiske signalanlæg ERTMS (European Rail Traffic Management System) niveau 2 på fjernbanen og bybanesystemet; CBTC på S-banen.

 

Det nye signalsystem vil give en mere effektiv, pålidelig og sikker togdrift samt medvirke til at øge kapaciteten betydeligt på de danske baner. Der vil ikke længere være synlige signaler i landskabet, da informationen præsenteres i førerrummet, og trafikken vil blive kontrolleret og overvåget fra to nye trafiktårne i København og Fredericia.

Første land med ERTMS på alle strækninger

Signalprogrammet omfatter alle de nødvendige ændringer af infrastruktur og udstyr i det rullende materiel samt etablering af nye trafikale regler. Endvidere er et væsentligt aspekt at sikre de nuværende signalanlægs funktionalitet, i takt med at det nye system implementeres, således at overgangen giver mindst mulig gener for trafikken.

ERTMS er et vigtigt led i den europæiske harmonisering af togkontrolsystemer, som skal sikre, at tog nemmere kan krydse Europas landegrænser. Danmark bliver det første land i Europa, der indfører systemet på samtlige fjernbanestrækninger.

I Atkins er vi dybt engagerede i Signalprogrammet og bidrager også med international viden fra vores globale organisation. Vi løser opgaverne i joint venture med Rambøll, EMCH+Berger og Parsons og i tæt samarbejde med Banedanmark.

Fakta om projektet

Kunde
Banedanmark

Projektperiode
2009 – 2030

Ydelser
Programledelse, udvikling af operationelle regler, System Engineering, fjernbane: ERTMS- og trafikledelsesfunktionalitet, S-bane: CBTC, interoperabilitets-planlægning, kontrakt- og leverandørstyring, stadieplanlægning, miljøanalyse, arkitektur

Partnere
Rambøll, EMCH+Berger og Parsons

Profile

Per Lindholm Larsen
Direktør, Transportation Systems
per.lindholm.larsen@atkinsglobal.com

Ny bane KBH – Ringsted
København - Ringsted banen

Den nye dobbeltsporede jernbane strækker sig 60 km i landskabet mellem København og Ringsted. Undervejs møder banen den nyetablerede Køge Nord Station, hvor det er muligt at skifte mellem den

>Læs mere
Indkøb af nye el-lokomotiver
Vectron-Lok in der Slowakei zugelassen / Vectron locomotive receives authorization for Slovakia

Atkins assisterer DSB i købet af en række nye eldrevne lokomotiver, som skal sikre en mere driftssikker og miljørigtig banetrafik. Atkins og partnere står for planlægning, kravspecifikation, udbud, indkøb, test

>Læs mere
Infrastrukturplan for Fyn
Infrastrukturplan for Fyn

Sammen med de 10 fynske kommuner og Fynbus har Atkins været med til at udarbejde en strategisk infrastrukturplan for Fyn, som inkluderer alle transportformer.   Målet var at skabe en

>Læs mere
Udvidelse af Skien Station
01_SkienStation_20160819

Atkins står bag detailprojektering af en større udvidelse af Skien Station med etablering af nye opstillingsspor og klargøringsområde. Projektet involverer et bredt udpluk af vores fagområder samt en speciel pæleløsning

>Læs mere
Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at forbedre siden og din brugeroplevelse. EU's regler om brug af cookies forpligter os til at bede om dit samtykke til at gemme dine informationer om dit besøg på siden. Vil du acceptere dette? Ok