Den nye dobbeltsporede jernbane strækker sig 60 km i landskabet mellem København og Ringsted. Undervejs møder banen den nyetablerede Køge Nord Station, hvor det er muligt at skifte mellem den
>Læs mereInfrastrukturplan for Fyn
Målet var at skabe en plan, som på en gang er overordnet og konkret, således at kommunerne kan styre, handle og planlægge efter den i de kommende år og på den måde sikre, at Fyns infrastruktur undebygger den ønskede vækst og udvikling.
3 arbejdsgrupper for henholdsvis biltrafik/veje/færger, kollektiv trafik (letbane, tog og busser) samt stier og bløde trafikanter (cykler og fodgængere) har sammen udarbejdet grundlaget for og forslag til den strategiske infrastrukturplan.
Projektets første 2 måneder brugte vi til at analysere trafikale mønstre og trafikstrømme, bl.a. med henblik på at definere de trafikale knudepunkter, der skulle arbejdes med og satses på i fremtiden.
Efterfølgende skulle arbejdsgrupperne og projektledelsen analysere og overveje alle gode og kreative muligheder på baggrund af resultaterne fra analysefasen. Undervejs fik politikerne lejlighed til at forholde sig til og prioritere i de muligheder, som projektet skitserede.
I januar 2016 blev det endelige udkast til Strategisk Infrastrukturplan Fyn sendt til politisk godkendelse,