9. marts 2021 –

Holdbarhed, både hvad angår design og materialer, har været afgørende i ombygningen af perrontunnellen på Vejle Station. Atkins står bag design af den renoverede tunnel, som skal gøre det indbydende for de rejsende at krydse under sporene mange år frem i tiden.

Vejle Station har det seneste år gennemgået den helt store renovering. Som led i Banedanmarks omfattende projekt er perrontunnellen blevet omisoleret og undergået lidt af en forvandling, der nu står færdig. En af arkitekterne bag moderniseringen, Katrine Geddes fra Atkins, er meget tilfreds med resultatet, som hun fortæller, er designet til at holde:

”Tunnelen er oprindeligt fra 1930’erne. Dengang har den nok set flot ud med sine oprindelige gule fliser. Men det er klart, at den efter knap 100 års brug var i dårlig stand. Og med sit nye udseende er tunnellen blevet langt mere lys og indbydende.”

Planen var at skabe et langtidsholdbart design, der er tidløst i sit udtryk og samtidig passer i stilen med den nuværende klinkebelægning, som er bevaret. Der er valgt store, robuste vægklinker, der er nemme at rengøre og robuste lysarmaturer.

Ligeledes er loftpladerne nemme at udskifte i sektioner, så der er tænkt i drift og vedligehold på den helt lange bane. Ud over de særlige opmærksomhedspunkter, der skal være til stede for at sikre en god tilgængelighed for synshandikappede, er der også tænkt i kontraster med mørkere nuancere på den nederste del af væggene.

”Som arkitekter arbejder vi ikke kun med prestigeprojekter, men også med det, man møder hver dag på vej til arbejde. Og vi er stolte af at skabe noget, der er langtidsholdbart,” siger Katrine Geddes.

Udover renovering og omisolering af stitunnellen har Atkins bl.a. været rådgiver på fornyelsen banebroen med 5 spor over Havnegade tæt ved stationen.

Stationstunnel før og efter
Stationstunnel før og efter på Vejle Station