Projektfakta
Kunde
Bane NOR
Projektperiode
2015 – 2024
Formål
Oslo Central Station udvides med nye spor og tilslutning til Follobanen mod Ski. Mellem Oslo S og Ekebergåsen anlægges 7 jernbanespor i en ny 600 m lang tunnel under Oslos historiske middelalderpark.
Lokation
Oslo
Aktiviteter
Projektering, gennemførelse af RAMS-proces, løbende teknisk godkendelse og kontrol, aktiv deltagelse i ibrugtagning i alle projektets faser

Med et samlet budget svarende til tre storebæltsbroer er udvidelsen af Oslo Central Station Norges hidtil største transportprojekt. For Bane NOR løser SYSTRA (tidligere Atkins Danmark) den jernbanetekniske del af opgaven på stationen og et godt stykke ind i den tilstødende, nye jernbanetunnel, der bliver Nordens længste.

Beskrivelse af projektet

På Oslo S udvider Bane NOR med nye spor og tilslutning til Follobanen mod Ski. Mellem Oslo S og Ekebergåsen anlægges syv jernbanespor i en ny 600 m lang tunnel under Oslos historiske middelalderpark.

Tilslutning af Follobanen til Oslo S er en stor og kompleks opgave, da stationen skal holdes i drift, mens projektet udføres.

Follobanen kommer til at bestå af 22 km nye dobbeltspor fra Ski til Oslo S, herunder 20 km jernbanetunnel, som vil sikre en rejsetid på kun 11 minutter mellem Ski og Oslo.

Oslo S station ombygges, og SYSTRA (tidligere Atkins Danmark) projekterer udvidelsen med 30 nye sporskifter, ca. 80 nye signaler, ATC og 80 nye sporafsnit. Herudover gennemfører vi RAMS-proces, som inkluderer risikovurdering og sikkerhedsvurdering. Udover dette leverer SYSTRA løbende teknisk godkendelse og kontrol samt aktiv deltagelse i ibrugtagningerne i alle projektets faser. SYSTRAs høje kvalitet bliver brugt som reference for Bane NOR’s vurdering af andre rådgivningsfirmaer i Norge.

SYSTRA løser opgaven med et internationalt projektteam, som udover eksperter fra Danmark består af specialister fra Stockholm, Oslo og Bangalore.