Projektfakta
Kunde
DSB
Projektperiode

2015-

Formål
Sikre en mere bæredygtig drift og på sigt en udfasning af de gamle diesellokomotiver
Lokation
Online
Partnere
Vestergård Consulting, TÜV Rheinland
Aktiviteter
Markedsanalyse, kravspecification, vedligeholdsstrategi, RAMS, udbud og tildelingskriterier, myndighedsbehandling, projektledelse

Oktober 2020 tog det nye Vectron el-lokomotiv sin første tur mellem København og Slagelse. Over de kommende par år vil antallet af de nye lokomotiver vokse til over 40 styk. SYSTRA (dengang Atkins Danmark) har assisteret DSB i købet af nye eldrevne lokomotiver og nye passagervogne, som skal sikre en mere driftssikker og miljørigtig banetrafik.

Beskrivelse af projektet

Fremtidens Tog er navnet på DSBs omfattende program for anskaffelse af tog, vogne og el-tog. Som en del af Fremtidens Tog har SYSTRA været rådgiver for DSB i hele processen omkring købet af de nye el-lokomotiver, som skal trække DSBs dobbeltdækkervogne og nye vognsæt. De nye lokomotiver vil sikre en mere bæredygtig drift og på sigt en udfasning af de gamle diesellokomotiver.

Projektet omkring anskaffelse af nye lokomotiver er leveret som et komplet sortiment af ydelser til udvikling af de tekniske og vedligeholdelsesmæssige specifikationer og er udarbejdet i tæt samarbejde med DSB-projektorganisationen. Konkret omfatter SYSTRAs rådgiveropgave planlægning, kravspecifikation, udbud, indkøb, test og ibrugtagning. Kravspecifikationen til de nye lokomotiver var opdelt i funktionskrav og vedligeholdskrav.

Valget endte med at blive Vectron, som leveres af Siemens og allerede kører i flere lande i Europa med stor stabilitet og mere end 100 mio. kørt km med passagerer.

nye passagervogne

Ud over indkøbet af de nye el-lokomotiver assisterer SYSTRA også med andre aspekter af Fremtidens Tog. SYSTRA er rådgiver for DSB i indkøbet af 8 nye vognstammer, som skal trækkes af Vectron lokomotivet og hver får en kapacitet på mindst 440 passagerer. Her omfatter rådgiveropgaven også planlægning, kravspecifikation og gennemførelse af udbud.

Det bliver det spanske firma Talgo, der skal levere de nye togvogne som kommer til Danmark fra 2023.