
Med den nye faste forbindelse under Femern Bælt kan togpassagerer se frem til en rejse mellem Rødby og Puttgarden på kun 7 minutter og en langt stærkere togforbindelse mellem Skandinavien og Sydeuropa.
Femern Bælt-tunnelen bliver en forbindelse mellem Rødby og Puttgarden, bestående af en sænketunnel, der rummer en tosporet motorvej i begge retninger samt to elektrificerede jernbanespor.
Tunnelen skal være 18 meter lang og placeres 30-40 meter under havets overflade. Dette muliggør at transportere sig fra Danmark til Tyskland på henholdsvis ti minutter i bil og 7 minutter med tog.
Tunnelen bliver verdens længste af sin slags, da den bliver godt 3 gange så lang som verdens nuværende længste sænketunnel og fem gange så lang som sænketunnelen under Øresund.
Som jernbaneteknisk rådgiver for Femern A/S rådgiver Atkins inden for:
-
- Forberedelse af grundlæggende design af jernbanearbejder
- Forberedelse og afslutning af udbudsprocesser
- Gennemgang af detaljeret design og overvågning af byggearbejdet på jernbanen
- Test og idriftsættelsesprocesser
- Definering og styring af tekniske grænseflader.
Til at varetage grænsefladerne med den tyske del af jernbanen samt myndighedsbehandling i Tyskland inddrager Atkins den tyske virksomhed GAUFF som underrådgiver på projektet.
Projektet forventes at tage ca. 8,5 år med start i januar 2020.
PROJEKT-FAKTA:
Kunde: Femern A/S
Projektperiode: 2020 – 2028
Ydelser: Multidiciplinær jernbanerådgivning
Billede: Femern A/S