Projektfakta
Kunde
Femern A/S
Projektperiode
2020 – 2028
Formål
Femern Bælt-tunnelen bliver en forbindelse mellem Rødby og Puttgarden, bestående af en sænketunnel, der rummer en tosporet motorvej i begge retninger samt to elektrificerede jernbanespor.
Lokation
Rødby
Aktiviteter
Multidiciplinær jernbanerådgivning

Med den nye faste forbindelse under Femern Bælt kan togpassagerer se frem til en rejse mellem Rødby og Puttgarden på kun syv minutter og en langt stærkere togforbindelse mellem Skandinavien og Sydeuropa.

Beskrivelse af projektet

Femern Bælt-tunnelen bliver en forbindelse mellem Rødby og Puttgarden, bestående af en sænketunnel, der rummer en tosporet motorvej i begge retninger samt to elektrificerede jernbanespor.

Tunnelen skal være 18 km lang og placeres 30-40 meter under havets overflade. Dette muliggør at transportere sig fra Danmark til Tyskland på henholdsvis 10 minutter i bil og 7 minutter med tog.

Tunnelen bliver verdens længste af sin slags, da den bliver godt tre gange så lang som verdens nuværende længste sænketunnel og fem gange så lang som sænketunnelen under Øresund.

Som jernbaneteknisk rådgiver for Femern A/S rådgiver SYSTRA inden for:

  • forberedelse af grundlæggende design af jernbanearbejder
  • forberedelse af udbudsmateriale og gennemførelse af udbudsprocesser
  • gennemgang af detaljeret design og overvågning af byggearbejdet på jernbanen
  • test og idriftsættelsesprocesser
  • definering og styring af tekniske grænseflader

Til at varetage grænsefladerne med den tyske del af jernbanen samt myndighedsbehandling i Tyskland inddrager SYSTRA de tyske virksomheder GAUFF og IFB som underrådgivere på projektet.

Projektet forventes at tage ca. 8,5 år og startede i januar 2020.

Satelitfoto over Femern Bælt