Projektfakta
Kunde
A/S Øresund
Projektperiode

2021-2023

Formål
Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Lokation
Kastrup
Partnere
M&E Engineering
Aktiviteter
Totalrådgivning

Københavns Lufthavn Station bliver udvidet med to ekstra perroner og plads til flere tog. Når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029 forventes en øget trafik af især godstog på Øresundsbanen mellem det nordlige Skandinaven og resten af Europa.

Beskrivelse af projektet

Københavns Lufthavn Station knopskyder med en ny station, Ny Kastrup Lufthavn Station, der kommer til at ligge langs de eksisterende godsbanespor under den nuværende metrostation. Fra stationen etableres en fodgængerbro hen over banen, der giver passagerer fra den nye station adgang til lufthavnen.

Udvidelsen af Københavns Lufthavn Station består således af følgende hovedleverancer:

  • Etablering af to nye perroner inkl. nødvendig tilpasning af spor og sporskifter
  • Sikkerheds og miljømæssig opgradering af eksisterende perroner, stationsanlæg og tunneller til kørsel af blandet passager- og godstogtrafik
  • Etablering af en integreret transferløsning mellem Terminal 3 og de nye perroner i samarbejde med Københavns Lufthavne A/S.

SYSTRA (dengang Atkins Danmark) var totalrådgiver for Sund & Bælt (A/S Øresund) i forbindelse med myndighedsprojekt, detailprojektering, udbud, projektopfølgning og tilsyn. SYSTRA udarbejdede også dispensationsansøgninger og grænsefladekoordinering. SYSTRA leverede teknisk rådgivning inden for disciplinerne: bane, installationer, anlæg og konstruktioner, miljø og myndigheder samt diverse tværfaglige discipliner.

Udover den nye station skal der gennemføres ændringer til den eksisterende infrastruktur, bl.a. retningsdrift af banen.

Vi samarbejdede med M&E Engineering A/S, der som underrådgiver varetog rådgivning om de mekaniske og elektriske installationer.