Projektfakta
Kunde
Banedanmark
Projektperiode
2009 – 2030
Formål
Det nye signalsystem vil give en mere effektiv, pålidelig og sikker togdrift samt medvirke til at øge kapaciteten betydeligt på de danske baner
Lokation
Danmark
Partnere
Rambøll, EMCH + Berger og Parsons
Aktiviteter
Programledelse, udvikling af operationelle regler, System Engineering, fjernbane: ERTMS- og trafikledelsesfunktionalitet, S-bane: CBTC, interoperabilitets-planlægning, kontrakt- og leverandørstyring, stadieplanlægning, miljøanalyse, transitionszoner mellem nyt og gammelt signalsystem.

I disse år arbejder Banedanmark for at udskifte samtlige signalanlæg på de danske fjernbanestrækninger og den Københavnske S-bane. De forældede anlæg erstattes af det moderne fælleseuropæiske signalanlæg ERTMS (European Rail Traffic Management System) niveau 2 på fjernbanen og bybanesystemet; CBTC (Communication Based Train Control) på S-banen.

Beskrivelse af projektet

Det nye signalsystem vil give en mere effektiv, pålidelig og sikker togdrift samt medvirke til at øge kapaciteten betydeligt på de danske baner. Der vil ikke længere være synlige signaler i landskabet, da informationen præsenteres i førerrummet, og trafikken vil blive kontrolleret og overvåget fra to nye trafiktårne i København og Fredericia.

Første land med ERTMS på alle strækninger

Signalprogrammet omfatter alle de nødvendige ændringer af infrastruktur og udstyr i det rullende materiel samt etablering af nye trafikale regler. Endvidere er et væsentligt aspekt at sikre de nuværende signalanlægs funktionalitet, i takt med at det nye system implementeres, så overgangen giver færrest mulige gener for trafikken.

ERTMS er et vigtigt led i den europæiske harmonisering af togkontrolsystemer, som skal sikre, at tog nemmere kan krydse Europas landegrænser. Danmark bliver det første land i Europa, der indfører systemet på samtlige fjernbanestrækninger.


CBTC på hele S-banen

I efteråret 2022 overgik den sidste del af S-banen til CBTC-drift.

Med CBTC udrullet på hele S-banen øges S-togenes rettidighed. Toglederne har samtidig fået et bedre overblik over trafikken og forbedrede muligheder for at styre togdriften.

Det nye signalsystem er forberedt til de kommende førerløse S-tog.

I SYSTRA er vi dybt engagerede i Signalprogrammet og bidrager også med international viden fra vores globale organisation. Vi løser opgaverne i joint venture med Rambøll, EMCH+Berger og Parsons og i tæt samarbejde med Banedanmark.