Projektfakta
Kunde
Metroselskabet A/S
Projektperiode

2022-2023

Formål
Vurdere mulige scenarier for forlængelsen af metrolinjen
Lokation
København
Aktiviteter
Vudere scenarier og varianter af anlægsøkonomi og -metoder, miljøeffekter, stationskoncepter, geoteknik, ledningsforhold, stormflodssikring

Nordhavns udvikling suppleres med en forlængelse af metrolinjen M4 fra Orientkaj station. For Metroselskabet har SYSTRA yderligere fået til opgave at udrede mulige linjeføringer, som understøtter bylivet og bidrager til at opnå Metroselskabets klima- og miljømål.

Beskrivelse af projektet

Forlængelsen af metrolinjen fra Orientkaj station sikrer en hurtig og bæredygtig forbindelse mellem ydre Nordhavn og det øvrige københavnske metronet. Af Metroselskabet er SYSTRA tildelt opgaven at gennemføre et programstudie inden for anlæg og transportsystemer med henblik på at vurdere mulige scenarier for forlængelsen af metrolinjen.

SYSTRA har blandt andet ansvaret for følgende områder i forbindelse med vurderingen af de forskellige scenarier og varianter:

  • Anlægsøkonomi og -metoder
  • Miljøeffekter
  • Stationskoncepter
  • Geoteknik
  • Ledningsforhold
  • Stormflodssikring

Stort fokus på bæredygtighed

Metroselskabet ønsker at opnå en markant reduktion af CO2 aftrykket. Målet i dette programstudie er at reducere CO2-bidraget med mindst 30% i forhold til basisscenariet, hvilket markant vil reducere metrotransportens CO2-bidrag, da langt det største bidrag hertil hidrører fra beton og stål i anlægsfasen.

SYSTRA har vundet miniudbuddet som en del af den rammeaftale, SYSTRA har med Metroselskabet for civil works og transportsystemer.

Den kommende metrolinje skal på sigt betjene de ca. 35.000 beboere og 28.000 arbejdspladser, der i undersøgelsen er forudsat for Nordhavn ved fuld udbygning i 2062.

Metrolinjen til ydre Nordhavn forventes færdig i 2030.